Metakognitiv terapi 2018-11-02T11:26:33+01:00

Metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi kan være en yderst effektiv metode. Der i nogle sammenhænge spiller godt sammen med den kognitive terapi.

Den matakognitive terapi tager også afsæt i at “tanker er bare tanker”. Det er elektriske impulser, som kun har den værdi, vi selv tillægger dem. Forskellen ligger blandt andet i, at den metakognitive tilgang udelukkende tager afsæt i hvad man gør ved sine tanker, i stedet for at arbejde med tankernes indhold.

Kroppen har helende processer. Ligesom et sår, der danner sin egen skorpe, og falder af, når den er klar til dette, så skal vi lade tankerne/ såret være, i stedet for “hele tiden at kradse skorpen af” for at se hvor langt vi er i sårhelingen.

Du lærer, at observere dine tanker og følelser uden at blive fanget i dem.  Ud fra troen på, at vi har et valg i forhold til vores tanker, kan du opøve strategier til at håndtere tankeprocesserne så grublerier og bekymringer ikke får lov til at styre dit liv.

Der siges, at vi kan have op til 70000 tanker om dagen. Det er derfor helt naturligt, at vi ikke er i stand til at styre indholdet af alle disse tanker, det vil jo i sig selv være mere end en fuldtids beskæftigelse.

Vi har et valg

Vi kan i stedet lære at styre hvor meget opmærksomhed, vi giver indholdet af vores tanker. Det kræver træning og en masse hjemmearbejde, at lære at forholde sig til sine tanker på en ny måde. Både fordi vi kan tænke at vi ikke er “Herre over vores tanker” og fordi vi kan tro at tanker både før og efter eventuelle ubehagelige situationer i forbindelse med fx angst, socialfobi og selvværdsproblematikker, kan afhjælpe nye vanskelige situationer.

Hvis du er interesseret i at læse mere om metakognitiv terapi kan jeg anbefale dig at læse “Fængslende tanker” af  Linda Burhan Sørensen og “Lev mere tænk mindre” af Pia Callesen. De er begge uddannet psykologer og forgangskvinder for den matakognitive terapi i Danmark.